enervant

Nitica discriminare

Biscuitele e nitel contrariat zilele astea. O noua dilema a aparut la orizont: discriminarea prezenta in obiceiurile Bisericesti. Nu sunt nici pe departe vreo cuvioasa bisericoasa. Am felul meu de a crede in Divinitate, si cu siguranta in ceea ce ma priveste, gasesc ca aceasta legatura este ceva personal, 100% nemijlocit si foarte intim, si de aceea nu prea am treaba cu institutia Bisericii.
Din cand in cand insa, dau pe acolo cu prilejul unor evenimente importante pt oamenii dragi din viata mea.
De curand mi s-a nazarit insa urmatoarea idee: cum se face ca Biserica, o institutie care ne spune ca suntem egali in fata Domnului, care propovaduieste pacea, nediscriminarea etc, vine cu un Ritual 100% discriminatoriu: la botez, copilul baiat este dus in altar, iar copilul fata nu are dreptul sa paseasca in aceasta zona sacra a sfantului lacas, pt ca e “pacatoasa”.
Unde este justetea in aceasta logica?
“Cel care este de parte barbateasca este introdus in Sfantul Altar dupa botez, in vreme ce fetele sunt doar inchinate la sfintele icoane. Exista aceasta randuiala pentru ca ea aminteste de faptul ca femeia nu poate indeplini functii sacerdotale.” sursa: www.crestinortodox.ro
Canonul 44 de la Laodiceea spune foarte limpede “ca nu se cuvine ca femeia sa intre in altar”. Insa, potrivit canonului 15 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, patriarhul Constantinopolului: “Se cuvine calugaritelor a intra in Sfantul Altar sa aprinda lumanari si candele, sa il curete si sa-l mature” si cel al Sfantului Nicolae, patriarhul Constantinopolului, din secolul al XII-lea”

Mie imi suna a catamai misoginismul aceasta atitudine. Cu alte cuvinte, femeia nu e demna sa intre in altar decat sa faca curat (si asta daca e calugarita) sau numai o la sfintirea unei biserici.
Unde e egalitatea? Unde e Nediscriminarea?
Va rog, luminati-ma!

8 Comments

  1. gogo

    Ma scuzati ca spun, dar pe vremea cind s au impus aceste cerinte femeia nu era considerata om. Deci nu are ce cauta in altar. Si asta-i la toate religiile pe care le stiu eu. Intre timp s-a emancipat si femeia, dar nu s a agiitat nimeni cu treaba asta. Cred ca legat de discriminare avem alte probleme mai grele, nu asta…si oricum suntem egali in drepturi, dar lasam femeia sa treaca inainte(noi, la arabi asta se face numai pe cimpul minat). Oricum asta cu egalitatea e o treaba cu care ne place sa ne mintim singuri, barbatii nu fac copii, deci nici ei nu intra in sala de nasteri…decit unde se da spaga sau sunt mai progresisti. Dar cea mai mare discrminare mi se pare cea facuta majoritarilor…toate minoritatile au drepturi, drepturi care le depasesc pe ale majoritarilor…si de ce nu face si o societate de procetie a oamenilor muscai de ciini, nu numai pentru protectia ciinilor..si exemplele pot continua…

  2. biscu Author

    Gogo, la Regina Marina este permis tatilor sa asiste la nastere, dar numai daca e nastere naturala si nu prin cezariana.
    Femeile schimba roata de rezerva singure, au job-uri in segmente “masculine” si in f putine situatii mai sunt lasate sa treaca in fata voastra.

    iar pt un formator de opinie (Ce se vrea Biserica) e cam naspa sa fii sef discriminator cand tu vrei sa imi explici cat de egali suntem.
    …parerea mea

  3. dvcv

    biserica zzice ca toti suntem egali ca avem aceleasi drepturi dar avem si indatori fata de societa te ,fata de credinta si trebuie sa le respectam

  4. biscu Author

    Da, suntem egali, insa asa cum spune cineva mai sus, unii au mai multa egalitate in fata altora :))

  5. gogo

    Si revin cu intrebarea…oare femeia e om? Serios acum eu cred ca povestea asta cu discriminarea este creeata de unii care n au ce face, minoritatile au drepturi mai mari decit majoritatea intotdeauna, deci nu vad de ce se pune problema…iar teologia poate fi facuta si de catre femei…si atunci ma simt si eu discriminat de mic copil cind ma uitam la nudisti femei prin gaura din gard…eu de ce n aveam voie acolo?:-D

  6. Codrul

    Suntem egali in fata lui Hristos, dar avem roluri diferite. Barbatii fac sacrificiul sacerdotiei, adica de a-l sluji, ca Arhiereu pe Hristos, in timp ce femeia trece prin chinurile nasterii. Este vorba de ROST-ul fiecaruia. Daca ma intrebati, de ce nu au femeile voie sa slujeasca, va voi raspunde ca asta se va petrece cand veti naste voi. Discriminare?:) Ideea ca “asa era mentalitatea vremii” este absurda, atata vreme cat Iisus a calcat in picioare mentalitatea vremii: a mancat cu prostituate, a atins leprosi, a contestat ierarhia, a binecuvantat pe unii considerati “necredinciosi”, etc. Deci daca voia sa lase femeia sa fie hirotonita, o facea.

    Si mai e un alt exemplu: in Catolicism, au schimbat aceasta regula. Si care e rezultatul? Este mai multa credinta in lumea catolica? Raspunsul e negativ. Deci inseamna ca este irelevant.

    Problema e ca majoritatea are un tipar de gandire socialist, de tip “iluminist”, care propovaduieste egalitatea doar pe baza fizicului, a rasei, a pielii si sangelui. Si de-aceea ii spuneti “discriminare”. De aceea spuneti ca “gasesc ca aceasta legatura este ceva personal, 100% nemijlocit si foarte intim, si de aceea nu prea am treaba cu institutia Bisericii” – ceea ce este un non sens. Pai credinta inseamna tocmai COMUNIUNE, legatura cu cei de langa tine, adica pe orizontala, dar si pe verticala, cu Cel de Sus.

    “Eclesia” adica Biserica, inseamna adunarea unor oameni in numele lui Hristos. Deci, daca nu va calugariti si va dedicati cu totul lui Dumnezeu, inseamna ca traiti in afara Credintei. De altfel, aceeasi teorie a “intimitatii credintei” a fost folosita de catre atei, atat in perioada Revolutiei Franceze cat si a comunismului, pentru a elimina crestinismul din societate. Teoretic, ambii propovaduiau libertatea credintei, dar fara a o trai in spatiul public. Ceea ce este aberant: cum poti sa-ti iubesti aproapele, sa traiesti crestineste, daca nu ai voie sa actionezi asupra vecinului, colegului de munca, etc, decat in limitele legii laice? Care deseori poate fi obstructionista si nedreapta?

    In plus, va recomand sa cititi Sfanta Scriptura, scrierile lui Arsenie Boca, Valeriu Anania, Arsenie Papacioc, Gh.Calciu, Dumitru Staniloaie… ei explica mai bine decat mine despre ce e vorba in Credinta. Faceti un mic efort si va garantez ca o sa vreti sa stiti si mai mult.

    Codrul.wordpress.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge